Kraften i ord: Hvordan det rigtige sprog kan gøre dig skinne

Det er blevet sagt igen og igen at “forskellen mellem det rigtige ord og det næsten rigtige ord er forskellen mellem lyn og lynnedslag bug.”
Vi kan vide dette er sandt, men hvordan det vedrører verden af business og jobjagt?
Lad os sige, du er på udkig efter måder at præsentere dit job erfaringer på en måde, der er smigrende, beskrivende og realistiske (lyder det bekendt?). Hvis du gør en søgning på internettet på ‘ord’ og ‘jobsøgning’ eller noget lignende, vil du blive præsenteret med millioner (bogstaveligt talt) artikler fortæller dig nøjagtigt, hvordan man bruger de rigtige søgeord til at få scannet, søgte og udvalgt af tusinder af CV – og medarbejder-seekers derude.
Tips til vellykket scanning er vigtige, men hvad skete der med gode gamle sund fornuft, når det kommer til formidling af hvem du er og hvad du har gjort at folk på anden enden?
Uanset om du skriver et CV, en brochure eller endda din livshistorie, anbefaler vi disse retningslinjer:
Bo simpelt
Hvis du fortæller din ven eller nabo hvad du har gjort, vil du forsøge at forvirre og imponere eller vil du gå direkte til kød af sagen? Jobsøgende, genoptage forfattere og alle resten af os, der ønsker at bruge kraften i ord til vores fordel ved at slå vores læsere over hovedet med forvirrende, lang, multi syllabic ord vil få os intetsteds. (OK, måske en Scrabble turnering, men det er om det..)
Ja, gøre brug insisterende, målrettede og beskrivende ord til at forklare, hvad du gør, for hvem, hvordan og til hvis fordel, men siger det så resten af os rent faktisk forstår det første gang.
Det er alle gode
Husk, at enhver opgave, uanset hvor kedeligt, lille eller frustrerende, har lært dig en færdighed, metode eller princip, du bruger til denne dag. Mere end det, en person, et sted har direkte nydt dit arbejde. So… ikke bagatellisere noget du har gjort.
For eksempel kan du have brugt en sommer organisering af filer i en tandlæge kontor, siddende på gulvet og sveden at oldies på radioen. Du kan har aldrig selv overvejet at dele denne oplevelse på papir.
Men Tænk over effekten af deres indsats: vidste du oprette et nyt registreringssystem, der gavner Kontorpersonalet og patienterne? Tror du ikke, at en strømlinet office betyder patienter tilbringe mindre tid og penge på deres behandling i det lange løb? Ikke øget produktivitet blandt kontorpersonale betyder højere avancer for praksis som helhed?
Fortælle det, som det er
Ikke slå din babysitter oplevelser i et bidrag til den verdensomspændende lindring af børns sult, men husk at alting sker af en grund. Hver oplevelse hver dygtighed har bragt dig, hvor du er i dag. I stedet for at børste det, få fat i det og bruge de rigtige ord til at gøre det– og du–skinne.
Når det kommer til at fortælle det, som det er, det er altid bedst at, ja, fortælle det, som det er: vær sandfærdig. Være realistisk. Aldrig være bange for at dytte dit horn på en måde, der illustrerer den direkte fordel af din indsats til dem på den modtagende ende. Sige det én gang, men siger det rigtige at én gang. Og min favorit: viser, ikke fortælle.
Når du stopper, træde et skridt tilbage og virkelig overveje dine egne ord, kan du blive overrasket på den ren og skær kraft du allerede besidder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *